Något som inte fungerar? Så här gör du.
Ibland går något sönder. Och då är det bra att veta vart man vänder sig – oavsett om det gäller ett eluttag, en trasig diskmaskin eller ett misstänkt avloppsstopp. Här hittar du allt du behöver för att göra en felanmälan, både på dagtid och vid akuta problem.
Vardagar kl. 07.00–16.00
Fel i eller kring din bostad? Kontakta föreningens fastighetsskötare:
Sjödalens Fastighetsservice
Tele: 08–711 41 71
felanmalan@sjodalens.se
Beskriv felet så tydligt du kan – gärna med bilder om det hjälper. Ange adress och telefonnummer så att de kan följa upp.
Akuta fel – kvällar och helger
Gäller det något som inte kan vänta?
Journummer: 08–657 77 22
Akuta ärenden kan till exempel vara:
-
Vattenläcka
-
Elfel
-
Totalt stopp i avlopp
Fel på vitvaror (inom garantitid)
Har du problem med t.ex. kyl, frys, spis eller diskmaskin och de fortfarande omfattas av garantin? Kontakta:
Electrolux kundservice
0771–76 76 76
Tips: Ha modell- och serienummer redo – de sitter ofta på insidan av produkten.
Innan du felanmäler – en snabb checklista
Vissa problem går att lösa direkt, utan att behöva vänta på hjälp. Testa gärna detta först:
-
Ingen el? Kontrollera säkringar och jordfelsbrytare
-
Stopp i avlopp? Rengör vattenlås eller golvbrunn
-
Dålig ventilation? Rengör filter i fläkt och don
-
Kallt i elementen? Kontrollera att möbler inte blockerar luftflödet
För mer information om vad du själv ansvarar för i din bostad, se sidan Bopärm.
Värt att veta – nu när husen inte är helt nya längre
Våra hus färdigställdes 2018. De flesta garantier från bygget gäller i 2–5 år och har alltså nu löpt ut. Det innebär att:
-
Fel som uppstår idag hanteras i regel som boendeansvar, om det gäller invändiga installationer, vitvaror, ytskikt, etc.
-
Föreningen ansvarar fortfarande för gemensamma system – som värme, vatten, ventilation (i vissa delar) och gemensam el.
Vanliga saker att hålla koll på efter några år:
-
Silikonfogar i badrum (bör ses över med jämna mellanrum)
-
Termostatventiler (kan kärva – särskilt efter sommaren)
-
Ventilationsfilter (behöver rengöras/bytas oftare)
-
Kyl-/frysslangar och diskmaskinsanslutning (risk för läckage)
-
Trädetaljer och panel utomhus (små sprickor är normalt, men ska följas upp)
Är du osäker på om ett fel är ditt eller föreningens ansvar? Det är helt okej att fråga.